
Nadawcy liczą miliardowe zyski z reklam. Jest to możliwe dzięki emisji popularnych polskich seriali. Polskie produkcje przyniosły nadawcom zyski w wysokości 11,8 mld zł. Okazuje się, że koszty produkcji serialu są niższe w porównaniu z programami rozrywkowymi np. „Taniec z gwiazdami”. Seriale dają radość nie tylko widzom, lecz także stacjom telewizyjnym.
Cena produkcji tańszego odcinka to ok. 150-200 tys. zł. Tyle kosztują np. fabularyzowane dokumenty bądź tak zwane sitcomy. Z kolei serial obyczajowy kosztuje 200-400 tys. zł. Dochód z serialu nie jest zależny wyłącznie od oglądalności. Ważne są także powtórki. Dochodowe produkcje ukazują się kilka razy w tygodniu.
Należy podkreślić, że Polacy pokochali krajowe filmy bardziej od seriali z innych krajów. Konkurencja zagraniczna może jednak pochwalić się wyższymi budżetami produkcyjnymi. Rekord oglądalności należy do polskiego serialu „M jak miłość”. 7 stycznia 2013 r. tą produkcję oglądało aż 7,3 mln widzów.
Seriale o najwyższych wpływach reklamowych to: „Na Wspólnej”(2 mld zł), „Pierwsza miłość” (1,85 mld zł), „W-11 Wydział Śledczy” (1,39 mld zł), „M jak miłość” (1,34 mld zł), „Świat według Kiepskich” (1,11 mld zł), „Samo życie” (0,98 mld zł), „Barwy szczęścia” (0,86 mld zł), „Detektywi” (0,82 mld zł), „Klan” (0,78 mld zł), „Dlaczego ja” (0,72 mld zł). Powyższe dane pochodzą z domu mediowego Lowe Media.
Autor: Tomasz Kaczanowski