W okresie programowania 2014-2020 pojawił się nowy instrument poprawy efektywności polityki rozwoju, ukierunkowanej terytorialnie, tj. Kontrakt Terytorialny.
Zgodnie z definicją Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego, Kontrakt Terytorialny jest instrumentem uzgadniania przedsięwzięć między rządem a samorządem wojewódzkim służących realizacji celów polityki regionalnej zapisanych w KSRR. Kontrakt stanowi zobowiązanie strony rządowej i samorządowej do realizacji przedsięwzięć priorytetowych, skoncentrowanych na obszarach strategicznej interwencji, które jednocześnie odpowiadają kierunkom realizacji Strategii Rozwoju Województwa.
Kontrakt Terytorialny ma przede wszystkim na celu zapewnienie większego dostosowania interwencji sektorowej do potrzeb regionalnych. Konfrontacja priorytetów krajowych z oczekiwaniami i uwarunkowaniami regionalnymi w Kontrakcie Terytorialnym ma za zadanie zapewnienie większego dopasowania interwencji sektorowej do potrzeb regionalnych. Kontraktu nie należy utożsamiać z Regionalnymi Programami Operacyjnymi, ponieważ jest on jedynie konstrukcją prawną umożliwiającą zrealizowanie wybranych projektów rozwiązujących postawione w kontrakcie problemy w sposób spójny. W kontrakcie terytorialnym województwa mazowieckiego wskazano 6 obszarów tematycznych:
- Badania i rozwój
- Transport
- Środowisko
- Energetyka
- Społeczeństwo
- Polska Wschodnia
W ich obrębie realizowane będą projekty o szczególnym znaczeniu dla województwa oraz o co najmniej regionalnym lub subregionalnym zasięgu. Dodatkowymi kryteriami, które musza spełniać projekty wytypowane do realizacji w ramach Kontraktu Terytorialnego, są:
- zgodność projektu z kierunkami działań i działaniami Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r.;
- komplementarność projektu z projektami z indykatywnego wykazu indywidualnych projektów kluczowych dla RPO WM;
- kompletność danych, w tym przede wszystkim opisu przedsięwzięcia jednostki odpowiedzialnej oraz wartość projektu;
- zgodność projektu z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniach Unii Europejskiej na lata 2014-2020;
- duża wartość projektu (preferowane są przedsięwzięcia powyżej 100 mln zł).
Ważnym aspektem branym pod uwagę na etapie oceny przedsięwzięcia jest stopień przygotowania, tak aby możliwa była ich realizacja w perspektywie najbliższych 2-3 lat.
Zarząd województwa opracowując listę projektów priorytetowych, skoncentrował się na działaniach obejmujących:
- projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu miejskiego, wsparcia sieci ciepłowniczych i chłodniczych wynikających z planów gospodarki niskoemisyjnej;
- modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkaniowych jako projektów wskazanych w ramach strategii ZIT, możliwych do finansowania z poziomu programu krajowego;
- projekty w zakresie kultury, ochrony zdrowia, sportu;
- inwestycje związane z budową dróg ekspresowych i autostrad.
Okres obowiązywania KT nie wykracza poza perspektywę finansową Unii Europejskiej, przy czym zawierany jest na minimum trzy lata. Zmiany Kontraktu Terytorialnego m.in. w zakresie modyfikacji list przedsięwzięć priorytetowych, w przypadku problemów z ich prawidłowym i terminowym przygotowaniem do realizacji oraz wdrożenia będą się odbywały w wyniku ustaleń pomiędzy stronami, które zawarły ten kontrakt.
Zapraszamy do zadawania pytań i komentowania.