money 1012598 1920

 

Jeśli zleceniodawca gwarancji (dłużnik) nie wywiąże się ze swojego zobowiązania w stosunku do wierzyciela (lub wywiąże się w sposób niewystarczający), gwarant (bank)

zobowiązuje się do wypłacenia beneficjentowi gwarancji (wierzycielowi) sumy gwarancyjnej.

Choć ta definicja – zwłaszcza dla początkującego przedsiębiorcy- może brzmieć w sposób skomplikowany i niejasny – zaraz przekonamy się, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”.

 

Gwarancja bankowa w praktyce

Załóżmy, że firma A (wierzyciel), zawiera transakcję z firmą B. Jej przedmiotem jest sprzedaż towarów na warunkach kredytowych. Niestety, na skutek mało pochlebnych opinii, jakie posiada na rynku firma B, firma A ma do niej bardzo ograniczone zaufanie.

W tej sytuacji świetnym rozwiązaniem okaże się właśnie gwarancja bankowa.

Jeśli firma B nie spełni świadczeń, do których się zobowiązała, bank wypłaci firmie A sumę gwarancyjną. Warto dodać jednak, że by świadczenie mogło zostać wypłacone, niezbędne będzie dostarczenie do banku określonych dokumentów.

Prowizję za udzielenie gwarancji bankowej pokrywa oczywiście dłużnik. Jej suma stanowi z reguły określony procent sumy gwarancyjnej.

Sprzedaż towarów na warunkach kredytowych to nie jedyna transakcja, w której gwarancja banku może okazać się na wagę złota.

Gwarancje bankowe mogą zabezpieczać interesy beneficjenta także w zakresie:

  • * spłaty kredytu,
  • * poprawnego wypełnienia warunków umowy,
  • * zapłaty akredytywy,
  • * zapłaty weksla,
  • * zapłaty rat leasingowych,
  • * zapłaty długu celnego,
  • * zwrotu zaliczki.

Kto może skorzystać z gwarancji bankowej?

Gwarancje bankowe są dedykowane firmom, które:

  • * współpracują z klientami w Polsce i za granicą,
  • * zawierają kontrakty,
  • * zajmują się importem lub eksportem,
  • * zajmują się wynajmem powierzchni,
  • * pragną zwiększyć swoją wiarygodność i prestiż wśród potencjalnych kontrahentów,
  • * chcą wycofać zablokowane środki finansowe,
  • * chcą poprawić i utrzymać płynność finansową firmy.

Zalety gwarancji bankowej

Kluczową zaletą gwarancji bankowej jest podniesienie bezpieczeństwa transakcji, realizowanych z kontrahentami. Jako beneficjent możesz zdjąć z siebie ciężar ewentualnej windykacji oraz dochodzenia swoich praw przed sądem. To nie Ty, a bank przejmuje na siebie bowiem ryzyko braku płatności.

Taka perspektywa – zwłaszcza podczas podpisywania kontaktów na setki tysięcy złotych – może być ogromną ulgą.

Jako zleceniodawca gwarancji ochronisz własne środki finansowe, które – nie posiadając gwarancji – musiałbyś przeznaczyć na zabezpieczenie transakcji. A to zapewni Ci lepszą płynność finansową i możliwość inwestowania w rozwój swojej firmy.

Gwarancja jest też jasnym sygnałem dla Twoich partnerów biznesowych. Sygnałem, że traktujesz inwestycje, kontrahentów oraz podpisane umowy w sposób odpowiedzialny i dojrzały.


 

Poprzedni artykułAgencje ratingowe coraz lepiej o polskiej gospodarce
Następny artykułKaczyński wymieni premier?