
Dwie trzecie Polaków twierdzi, że nigdy nie rozważało kredytu lub pożyczki na wydatki świąteczne – wynika z badania Ipsos MORI na zlecenie International Personal Finance (IPF) właściciela Provident Polska. Większość badanych planuje sfinansować święta w budżecie zbliżonym do ubiegłorocznego.
Badanie pokazuje, że 57 proc. respondentów chce wydać na święta tyle samo co w zeszłym roku, a tylko 14 proc. planuje przeznaczyć na świąteczne przygotowania więcej niż przed rokiem.
Zwiększenie świątecznego budżetu planują przede wszystkim najmłodsi. Co czwarty badany w grupie wiekowej 18-24 lat twierdzi, że wyda w tym roku na święta więcej niż w 2018 roku. Dla porównania, w najstarszej grupie wiekowej (65-75 lat) aż 80 proc. ankietowanych zamierza wydać mniej więcej tyle samo rok temu.
Jak pokazują wyniki badania, to jak odbieramy naszą sytuację materialną, ma niewielki wpływ na budżet świąteczny. Zarówno wśród badanych, których sytuacja finansowa się polepszyła, jak i tych, którzy odczuli pogorszenie, odsetek osób planujących wyższe wydatki wynosi niemal 20 proc. – komentuje Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska.
Zadłużają się nieliczni
Z badania wynika, że zdecydowana większość, bo aż 65 proc. respondentów nigdy nie rozważało wzięcia kredytu lub pożyczki na wydatki świąteczne. Tylko 6 proc. badanych, którzy kiedykolwiek zaciągnęli lub rozważali zobowiązanie w instytucji finansowej zdecydowało się w ten sposób sfinansować tegoroczne święta, a 21 proc. rozważało taki krok, ale ostatecznie zrezygnowało z wzięcia pożyczki na ten cel.

Polacy potrzebowali wsparcia finansowego w różnej wysokości. Dla niektórych było to tylko uzupełnienie świątecznego budżetu, inni zdecydowali się sfinansować większość wydatków z pożyczonych środków – mówi Karolina Łuczak.
Raport Financial Wellbeing jest wykonane na zlecenie IPF, przeprowadzone przez Ipsos MORI online na grupie dorosłych w wieku 18-75 lat z 7 krajów. Przebadano 4001 respondentów (po 500 z Czech, Litwy, Meksyku, Rumunii i Hiszpanii, 501 z Polski oraz 1000 z Węgier). Badanie przeprowadzono w dniach 23-31 października 2019 roku. Wywiady zostały przeprowadzone metodą doboru kwotowego, z kwotami ustalonymi według wieku, płci, regionu oraz formy zatrudnienia. Dane z ankiety zostały skorygowane do rzeczywistych proporcji populacji tej grupy odbiorców w każdym kraju. Oprócz dostarczania wyników indywidualnie dla każdego z siedmiu krajów objętych badaniem, opracowano ogólne wyniki na podstawie „średnich krajowych”. W tym przypadku wyniki z każdego kraju mają taką samą wagę, a nie rzeczywiste proporcje populacji.