Ile Polacy wydadzą na Wielkanoc?

Średnia kwota, jaką polska rodzina przeznaczy na organizację świąt Wielkanocnych to 400 zł – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Provident Polska.

Z badania wynika, że większość rodzin zamierza w tym roku zachować w umiar i rozsądek podczas przedświątecznych zakupów. Średnia kwota, jaką polska rodzina przeznaczy na organizację świąt Wielkanocnych wynosi 400 zł i jest taka sama jak przed rokiem. Na wysokość środków przeznaczonych na zbliżające się święta wpływ ma poziom dochodów.

Wysokość środków przeznaczonych na organizacje świąt rośnie wraz ze wzrostem dochodów – w grupie osób z dochodami netto powyżej 2,5 tys. zł kwota przeznaczona na święta wynosi 509 zł, podczas gdy wśród osób o dochodach poniżej 1 tys. zł zaledwie 349 zł – mówi Mariusz Pawłowski, Dyrektor Departamentu Customer Intelligence w Provident Polska.

Ile wydają rodziny?

Pawłowski zauważa, że nie widać natomiast różnicy w przedświątecznych wydatkach między miastem a wsią.

We wszystkich kategoriach wielkości miejscowości zamieszkania średnia deklarowana kwota na organizacje świąt oscyluje wokół 400 zł – wyjaśnia Pawłowski.

Z badania wynika, że najwyższe wydatki na święta są wśród rodzin czteroosobowych, gdzie kwota wydatków wynosi średnio 511 zł. Ale już rodziny liczące pięć osób i więcej wydadzą mniej. W tej grupie przeznaczono na organizację Wielkanocy średnio 464 zł.

W tej grupie bieżące koszty utrzymania są na tyle wysokie, że dużo trudniej wygospodarować dodatkowe środki na organizacje świąt – tłumaczy Pawłowski.

Wielkanoc a Boże Narodzenie

Provident zwraca uwagę, że Wielkanoc kosztuje Polaków zdecydowanie mniej niż Boże Narodzenie. Na przypadające pod koniec roku święta wydaliśmy w 2016 r. ponad 720 zł, czyli prawie dwa razy więcej niż na tegoroczną Wielkanoc.

Jednym z powodów dla których środki wydawane na Wielkanoc są znacząco niższe niż na Boże Narodzenie może być brak tradycji robienia prezentów, choć jak pokazuje badanie, 37 proc. ankietowanych deklaruje chęć obdarowania upominkiem kogoś z grona najbliższych. Pod tym względem widoczne są różnice między dużymi miastami a wsią.

W miastach liczących 50-200 tys. mieszkańców ponad połowa respondentów deklaruje chęć obdarowania najbliższych prezentami. Dla porównania, tylko 26 proc. mieszkańców wsi potwierdza takie plany – mówi Karolina Łuczak, Kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.

Osoby, które zadeklarowały  kupno prezentów, wydadzą na ten cel średnio 123 zł (rok temu deklarowana kwota wynosiła 110 zł).

Badanie zostało zrealizowane przez PBS w dniach 24-26.03.2017 r. na próbie 1000 Polaków w wieku 15+

Na podstawie: Provident Polska

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Adres email nie będzie publikowany